Rozvíjení klíčových kompetencí dle RVP
Skupinové vyučování pomáhá naplňovat cíle základního vzdělávání dle RVP, to vyžaduje podnětné a tvůrčí školní prostředí, které stimuluje nejschopnější žáky, povzbuzuje méně nadané, chrání i podporuje žáky nejslabší. Všem žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní. Prostřednictvím skupinového vyučování rozvíjíme u dětí všechny klíčové kompetence.
● Kompetence k učení:
Práce žáků ve skupině:
- posiluje pozitivní vztah k učení
- podporuje tvořivost
- učí žáky plánovat, organizovat, vyhodnocovat jejich činnosti
- klade důraz na čtení s porozuměním, práci s textem
- učí žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře a na internetu
- navozuje situace, v nichž má žák radost z učení
- učí práci s chybou, rozvíjí sebehodnocení žáků
- učí trpělivosti
● Kompetence k řešení problému:
Práce žáků ve skupině:
- učí žáky nebát se problémů, prakticky je řešit
- učí žáky algoritmu řešení problémů
- umožňuje různé přijatelné způsoby řešení problémů
- podporuje samostatnost, tvořivost a logické myšlení, ale současně i týmovou spolupráci při řešení problémů
- předkládá takové úkoly, jejichž řešení vyžaduje znalosti z více oborů lidské činnosti resp. vzdělávacích oblastí
- učí žáky dokázat obhájit si své řešení
● Kompetence komunikativní:
Práce žáků ve skupině:
- rozvíjí komunikační dovednosti žáků v mateřském jazyce
- podporuje kritiku a sebekritiku
- učí žáky prezentovat své názory a myšlenky
- podporuje přátelskou komunikaci mezi žáky
- vyžaduje dodržování určených pravidel, umožňuje žákům podílet se na sestavování těchto pravidel
- učí žáky naslouchat druhým, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace
● Kompetence sociální a personální:
Práce žáků ve skupině:
- učí žáky pracovat v týmech, vnímat vzájemné odlišnosti
- rozvíjí schopnost žáků zastávat v týmu různé role
- učí žáky kriticky hodnotit práci týmu, svoji práci v týmu i práci ostatních členů týmu
- podporuje vzájemnou pomoc žáků, vytváří situace, kdy se žáci vzájemně potřebují
- upevňuje v žácích vědomí, že ve spolupráci lze lépe naplňovat osobní i společné cíle
- podporuje integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
● Kompetence občanské:
Práce žáků ve skupině:
- učí žáky kamarádskému chování a poskytnutí požadované pomoci
- vede žáky k sebeúctě a k úctě k druhým lidem
● Kompetence pracovní:
Práce žáků ve skupině:
- vytváří ve výuce podnětné a tvořivé pracovní prostředí, mění se pracovní podmínky, žáci jsou vedeni k adaptaci na nové pracovní podmínky
- pochvalou za odvedenou práci jsou žáci vedeni k pozitivnímu vztahu k práci
- žáci jsou důsledně vedeni k dodržování vymezených pravidel, ochraně zdraví a k plnění svých povinností